torstai 21. maaliskuuta 2013

TEHTÄVÄ

"Tee hintaselvityskierros alan tuotteista ja tarkenna kohderyhmääsi. Selvitä myös tuotteitesi markkinointipaikat... Ja kokoa ajan ilmiöt mm. trendivärit."

Ihan ensiksi pieni kertaus mitä tuotteita ajattelin tehdä: Eri kokoisia ja mallisia pussukoita, koristetyynyjä sekä säilytyslokerikon. (Teen oman hinta selvitys kierrokseni nettikauppojen/yritysten omilta sivuilta sivuilta, koska nyt ei ole mahdollisuutta lähteä kauppoihin kiertelemään, valitettavasti.)
Tein hitaselvitys kierroksen seuraavissa nettikaupoissa: Anttila (Finlaysonia, AmandaBtä, Luhtaa, Vallilaa sekä Annoa ja muutama muu Anttilan oma merkki), Klo Design, Marimekko sekä FermLiving.


1) HINTALUOKKA SELVITYSTÄ..



KORISTETYYNYJEN/PÄÄLLISTEN HINTALUOKKA:

ANTTILA : Luhta, 24,90-29,90 (Alessa 12,90-16,90)
                 AmandaB, 19,90
                 Vallila, 16,90-21,90
                 Anno, 9,90-24,90 / Tyynyjä

KLO DESIGN: 29,90-36,- / Tyynynpäälisiä

MARIMEKKO: 29,50-129,- / Tyynyjä

FERM LIVING: 50-100,- / Tyynyjä ja päällisiä

_________________
Keskihinta suunnilleen: 40,24 e
^Tämä nyt ei kyllä kerro koko totuutta, koska joukossa oli sekä ns. "halpis tuotteitta" sekä kalliimpaa designiä, tyynyjäkin on montaa erikokoa sekä on päällisiä sekä tyynyjä.
//Lähteet ja kuvat: netanttila.com, klodesign.fi, finnishdesignshop.fi, ferm-living.com



PUSSUKOIDEN HINTALUOKKA: 

KLO DESIGN: Meikkilaukku/toilettilaukku 36-44,-
                       Pussuka/kukkaro/penaali/kännykkäpussukka 12-26,-

MARIMEKKO: Kukkaro/lompakko 9,90-49,50
                         Kosmetiikkalaukut 19,90-59,-
//Lähteet ja kuvat: klodesign.fi ja mariemekko.fi/verkkokauppa


SEINÄPUSSUKOIDEN HINTALUOKKA: 
(Valitsin tähän Ikean, koska muualta en niitä löytänyt. Sen kyllä tiedän, että jos itse myisin oma tekememääni seinäpussukkaa, niin olisi se kalliimpi kuin Ikean versiot. Mulla kun ei ole vielä yhtä isoa bisnestä, heh...)

IKEA: 3,99-6,99
//Lähde: ikea.fi


2) KOHDERYHMÄN TARKENNUSTA..


Omat tuotteeni eivät ehkä ole ihan kaikkein vanhimpien rouvien mieleen, mutta kuten sanottu ei iällä nykyään ole niinkään väliä kohderymää mietittäessä. Mielestäni suunnittelemani tuotteet sopivat kummalle tahansa sukupuolelle ja lapsille ja aikuisille. Jos kuitenkin tarkennetaan vielä vähän enemmän, niin voisin kuvitella oman mahdollisen asiakkaan olevan suhteellisen nuori, hieman leikkisästä tyylistä pitävä, jossa on moderneja vivahteita.
(Herää ajatuksia... "Mistä tälläisen asiakkaan löytää?" ja "Onko tämä mun itse analysoima kohderyhmä sittenkään se minkä sen itse luulen olevan?" Pitäisi varmaan kysyä muidenkin mielipiteitä.)


3) TRENDEJÄ..


Muistan nähneeni Anttilan sisääntulolla, Deko lehdessä, Pirkka lehdessä (heh..) sekä Hemtexillä paljon kolmio kuviota (mistäköhän lienee saanut omaan hammasprinttiin idean..). Lisäksi näissä samaisissa paikoissa hehkutetaan keväisen keltasen puolesta. 
Työssäoppimis jaksollani Hemtexillä muistelisin, että kevät sesongin tuotteissa oli paljon värikkäitä, graafisia, tai valokuva printtejä. Väreinä taas oli ainakin liilaa, tummansinistä, pinkkiä, limeä, turkoosia, sekä keltaista. Ylläri ylläri kun tulee kevät, myös kukkakuvioita oli paljon.

Kun googlaa hakusanalla "kevään 2013 sisustustrendit" löytää ainakin...

... lisää keltaista, minttua ja pinkkiä. Teollista tyyliä. Chevron kuosia (sahalaitaa). Kiiltäviä pintoja. Vanhoja kalusteita. Afrikkalaisuutta (geometriset kuviot). Luonnonmukaisuutta ja ekologisuutta. Itsetehtyä (neulottua yms). Hauskuutta. Jne jne.              

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti